Κάποτε μιλούσαμε για τριτοκοσμικές χώρες ή βλέπαμε σκληρές εικόνες φτώχειας ή μαθαίναμε για τη φτώχεια μέσα από τις διηγήσεις των γονιών μας για τον πόλεμο.
Κάποιοι από εμάς τέλος πάντων. Ότι θα φτάναμε μια...
μέρα να θεωρούμε δεδομένο πως θα είμαστε κι εμείς το ίδιο φτωχοί μάλλον δε το φανταζόμασταν.Το λέω με αφορμή τα όσα η χώρα μας ζει τον τελευταίο κυρίως χρόνο που η λέξη «χρεοκοπία» ακούγεται όλο και πιο συχνά, ενώ κάποιοι έχουν αρχίσει να οργανώνονται ή να κάνουν οικονομίες και φυσικά να δίνουν πρακτικότατες συμβουλές επιβίωσης που πριν 2 χρόνια δε θα είχαν καν φανταστεί ότι θα χρειάζονταν. Εγώ τουλάχιστον έχω δει ανθρώπους να ανησυχούν ακόμη και για το αν θα έχουν ρεύμα ή θέρμανση ή να ψάχνουν τρόπους αντιμετώπισης της έλλειψης του ρεύματος ήδη από σήμερα. Ναι, υπάρχουν κι αυτοί.
Νομίζετε είμαι απ’έξω επειδή πχ κάνω αφιλοκερδώς βίντεο για τον Μάικλ Τζάκσον ή επειδή μιλάω συχνά για εκείνον, ενώ ο κόσμος καίγεται, όπως με κατηγόρησε κάποιος;
Βιώνω όπως όλοι τις δυσκολίες και έχω εξίσου σκοτεινές ανησυχίες κι ο Μάικλ Τζάκσον λειτουργεί σα μια αγκαλιά παρηγοριάς. Και γι’αυτό θέλω να σας μιλήσω.
Θέλω λοιπόν να πω ότι ο Μάικλ Τζάκσον, πέρα από το να μας διασκεδάζει, είναι πάνω απ’όλα ένας πνευματικός οδηγός. Άλλος έχει τον Πάουλο Κοέλο, άλλος καταφεύγει στη θρησκεία ή καταπιάνεται με ένα χόμπυ ή με την ίδια την τέχνη. Ε οι θαυμαστές του Μάικλ
Τζάκσον έχουν τον ίδιο και ως πνευματικό καθοδηγητή και παρηγοριά. Το έχω ήδη δείξει εδώ με κάποια ποιήματα, όπως «Το μυστικό της επιτυχίας», όπου τον ακούμε να δίνει συμβουλές.
Τζάκσον έχουν τον ίδιο και ως πνευματικό καθοδηγητή και παρηγοριά. Το έχω ήδη δείξει εδώ με κάποια ποιήματα, όπως «Το μυστικό της επιτυχίας», όπου τον ακούμε να δίνει συμβουλές.
Ο ΜΑΙΚΛ ΤΖΑΚΣΟΝ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΩΝ ΑΝΙΣΧΥΡΩΝ ΚΑΙ ΦΤΩΧΩΝ
Λοιπόν, και να γιατί θέλω να μιλήσω για τον Μάικλ Τζάκσον με αφορμή την κρίση αλλά και την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Φτώχειας που συμπτωματικά είδα πως είναι σε 2 μέρες, αυτός ο άνθρωπος ήταν πάντα ένα περίεργο μείγμα φαντασίας, πλούτου και πνευματικότητας. Ίσως επειδή είχε διδαχτεί από τη μητέρα του να ενδιαφέρεται για τον συνάνθρωπο ή κι επειδή η οικογένειά του ήταν φτωχή ή ακόμη κι επειδή ήταν μαύρος κι επομένως, όσο πλούσιος κι αν ήταν αργότερα, μέσα του ήταν ριζωμένες οι πληγές για τις φυλετικές διακρίσεις’ ας μην ξεχνάμε πως, όπως μας διηγείται ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του, ακόμη κι οι ίδιοι οι μαύροι γείτονές τους, όταν μαζί με την οικογένειά του έκαναν τα πρώτα δειλά βήματά τους στη μουσική, τους αντιμετώπιζαν με δυσπιστία ή και χλευασμό, κάτι που δείχνει πως για έναν μαύρο η αποτυχία ήταν συνώνυμο του χρώματός του.
Γεγονός πάντως είναι πως, ακόμη κι όταν έγινε πια διάσημος και ο νούμερο 1 καλλιτέχνης σε όλο τον κόσμο, ο Μάικλ Τζάκσον δεν έπαψε να ενδιαφέρεται για τον κόσμο και ποτέ μα ποτέ δεν έπαψε να νοιάζεται για τους φτωχούς’ εξ ου και το πλούσιο φιλανθρωπικό του έργο (δείτε άρθρο εδώ http://wp.me/pWJ4g-9l).
ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΛΟ ΚΑΙ ΑΝΙΣΧΥΡΟ ΛΑΟ –
«ΜΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΕΙΠΕ ΟΧΙ»
Μια απόπειρα ερμηνείας
Το σκεφτόμουν λοιπόν σήμερα αυτό και τότε θυμήθηκα ένα καταπληκτικό ποίημα που έγραψε το 1992 στη μοναδική ποιητική συλλογή που κυκλοφόρησε, το «Χορεύοντας το όνειρο». Το ποίημα, που, όπως τα περισσότερα δικά του, δεν έχει πχ την συνηθισμένη ομοιοκατάληκτη και σύντομη εναλλαγή στίχων, λέγεται «Η καρδιά είπε όχι» και, χωρίς να αποτελεί εκφραστικό αριστούργημα, εκφράζει με λίγα και απλά λόγια καρδιάς όσα βασανίζουν τον περισσότερο κόσμο. Θα επιχειρήσω να κάνω μια ανάλυση πριν το δούμε σε μορφή βίντεο.
Περιεχόμενο
Όσον αφορά το περιεχόμενο, μπορεί να χωριστεί νοηματικά σε 5 μέρη. Πρώτο το πρόβλημα της φτώχειας, δεύτερο το περιβάλλον και τρίτο ο πόλεμος. Ως τέταρτο μέρος μπορούμε να θεωρήσουμε την αντίδραση του απλού ανθρώπου απέναντι σ’αυτά τα προβλήματα, που κάθε φορά είναι η ίδια. Τέλος ως πέμπτο μέρος μπορούμε να διακρίνουμε την απάντηση που δίνεται από Αυτούς, δηλαδή τους υπεύθυνους γι’αυτά τα προβλήματα, τους ισχυρούς υπαίτιους.
Αυτό που αντικρίζει ο αναγνώστης είναι η έκθεση των προβλημάτων αυτών από τη μεριά του ποιητή Μάικλ Τζάκσον, μια έκθεση γεμάτη κάθε φορά από εικόνες. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε τους φτωχούς που ζουν σε παράγκες χάρτινες, στη δεύτερη έχουμε την εικόνα των νεκρών ζώων και πουλιών που επιπλέουν νεκρά ή περιμένουν τροφή από μια αβοήθητη μάνα και τέλος στην τρίτη περίπτωση έχουμε πολύ απλά την εικόνα του πολέμου, που φορτίζει συναισθηματικά τον αναγνώστη πχ με την αναφορά στα πρόχειρα ξύλινα φέρετρα.
Τεχνική
Από τεχνικής πλευράς παρατηρούμε ότι ο ποιητής μας παίζει με την επανάληψη. Η επανάληψη εκφράζεται αρχικά με έναν πολύ σύντομο στίχο, το «Μα η καρδιά είπε όχι». Θα πω την καρδιά απλότητα κι απλότητα σημαίνει λαός. Αν ήταν αρχαία τραγωδία, η καρδιά θα ήταν ο Χορός που κρίνει τα όσα συμβαίνουν.
Ωστόσο η επανάληψη ως τεχνική εκφράζεται από τον άμεσο λόγο που απευθύνεται στον απλό άνθρωπο από κάποιους ανώνυμους, τους «υπεύθυνους» ή, πολύ απλά, τους κυρίαρχους του κόσμου. Νομίζω είναι οι ίδιοι που καταγγέλλει στο τραγούδι του “They don’t care about us” (δε νοιάζονται για εμάς)
Κοινωνικό μήνυμα
Ποιο θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το μήνυμα αυτού του ποιήματος; Υπάρχει μήνυμα; Σαφώς και υπάρχει και μάλιστα κοινωνικοπολιτικό. Ο Τζάκσον σ’αυτό το ποίημα, αν και εκφράζεται με απλά λόγια, τα βάζει με τους «μεγάλους». Τα βάζει με τους πλούσιους που, στο βωμό του χρήματος, θυσιάζουν και ανθρώπινες ψυχές και το περιβάλλον. Θα τολμήσω να πω ότι τα βάζει και με τη χώρα του. Ή τουλάχιστον αυτό καταλαβαίνω εγώ διαβάζοντας το σημείο «Είδαν την καταπίεση και την τρομοκρατία σε μια μακρινή γη και την πολέμησαν. Βόμβες μετέτρεψαν τη χώρα σε ερείπια. ».
Ποια είναι η μακρινή γη που καταπιέζεται και βοηθάει που μια άλλη μακρινή (λογικά) χώρα κάνοντας πόλεμο; Δεν εννοεί τη χώρα του που παρεμβαίνει παγκοσμίως; Κι αργότερα, όταν ο ανώνυμος ισχυρός λέει «Αν πληγούν κάποιοι αθώοι περαστικοί, αυτό δεν είναι τάχα ένα τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε στο όνομα της ειρήνης», εμάς πού πάει το μυαλό μας; Δε μας θυμίζει το περίφημο “collateral damages”, έκφραση ευρέως γνωστή που χρησιμοποιείται για να περιγράψει με συντομία τα αθώα και αναπόφευκτα θύματα των πολέμων; Προφανώς και δε τα βάζει μόνο με τη χώρα του, καθώς ο πόλεμος δε γεννήθηκε εκεί. Το θέμα του Τζάκσον φαίνεται να είναι μάλλον οι ισχυροί. Αυτοί που καθορίζουν το βιοτικό μας επίπεδο, το πόσο καθαρός θα είναι ο αέρας που αναπνέουμε, το αν θα έχουμε ειρήνη όχι. Και τι μας λέει πολύ απλά; Θα προσπαθήσω να το ερμηνεύσω όσο πιο απλά και σύντομα γίνεται: ε άνθρωποι, μη βάζετε το χρήμα πάνω απ’όλα.
Βλέπουμε λοιπόν πως ο Μάικλ Τζάκσον αποτύπωσε και στο χαρτί τις ανησυχίες του κι έτσι έχουμε μια τριπλή μορφή δράσης: δράση στην πραγματική ζωή μέσω φιλανθρωπιών, δράση μέσα από τη μουσική, δράση μέσα από την ποίηση. Ας δούμε τώρα τι είπε ο ίδιος σε
συνεντεύξεις τους για όλα αυτά. Συνεντεύξεις που δεν προβλήθηκαν ιδιαίτερα, καθώς, όπως αναγνωρίζει κι ο ίδιος, δεν προβλήθηκαν γιατί «μόνο τα κακά νέα πουλάνε»
συνεντεύξεις τους για όλα αυτά. Συνεντεύξεις που δεν προβλήθηκαν ιδιαίτερα, καθώς, όπως αναγνωρίζει κι ο ίδιος, δεν προβλήθηκαν γιατί «μόνο τα κακά νέα πουλάνε»
Ο ΜΑΙΚΛ ΤΖΑΚΣΟΝ ΜΙΛΑΕΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΟ ΔΡΑΣΗ
Για το φιλανθρωπικό του έργο:
«Αυτό που κάνω συνήθως στα ρεπό μου … είναι να δίνω όσες περισσότερες συναυλίες μπορώ σε νοσοκομεία. Όσο πάω σε ορφανοτροφεία άλλο τόσο κάνω συναυλίες. Αλλά, επειδή αυτά είναι καλά νέα, ο τύπος δεν τα καλύπτει. Θέλουν άσχημα νέα. Αλλά το κάνω από την καρδιά μου. Δεν το κάνει κυματίζοντας μια σημαία λέγοντας «κοιτάξτε με!» Πηγαίνουμε με τσάντες με παιχνίδια κι αφίσες και θα έπρεπε να δείτε πόσο αυτό αλλάζει τα παιδιά. Πηδούν πάνω και κάτω και είναι τόσο χαρούμενα. “
[2003, προσωπικό βίντεο]
We Are The World (εμείς είμαστε ο κόσμος):
« Το We Are The World ήταν ένα μεγαλόπνοο σχέδιο ….. Ο Quincy Jones, μου τηλεφώνησε και μου ζήτησε να γράψω ένα τραγούδι για την καταστροφή που συμβαίνει στην Αφρική και την Αιθιοπία που χτυπήθηκε πολύ άσχημα, και ήξερε την αγάπη μου για τους ανθρώπους εκεί πέρα, γιατί θα ήθελα να πάω στην Αφρική συνέχεια.
Αγάπησα τον πολιτισμό, αγαπώ τους ανθρώπους, μου αρέσει αυτό που αντιπροσωπεύουν […] Το We Are The World έγινε το cd single με τις περισσότερες πωλήσεις και απέφερε πολλά χρήματα. Ονομαζόταν «Οι ΗΠΑ για την Αφρική», και ενίσχυσε την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με το θέμα αυτό. Ήταν ανακούφιση για την Αφρική, ήταν ένα όμορφο πράγμα. Δώσαμε ένα ορισμένο ποσοστό για να Αμερική και την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου πήγε στην Αφρική. Ήταν ένα μεγάλο, μεγάλο πράγμα. “
[2005 ζωντανή ραδιοφωνική συνέντευξη με τον Jesse Jackson (Keep Hope Alive radio)]
Για το ίδρυμά του ”Heal the World”:
“Με το «Heal the World» έχουμε βοηθήσει εκατομμύρια ανθρώπους.. Και, τη στιγμή που μιλάμε, βλέπουμε ένα νοσοκομείο στο New Jersey Αυτό θα είναι το πρώτο νοσοκομείο Μάικλ Τζάκσον και θα θέλαμε να κάνουμε τέτοια σε όλο τον κόσμο. Αυτό είναι ο στόχος μας είναι και η αποστολή μας. Και μισώ τη λέξη «ορφανοτροφείο» η λέξη, αφού θα προτιμούσα κάτι σαν «σπίτι που ενώνει όσους έχουν ανάγκη», ξέρετε. Αυτό είναι πάνω κάτω αυτό που η καρδιά μου θέλει και θα ήθελα πολύ να συνεχίσω να κάνω».
[1996, τηλεοπτική συνέντευξη με παιδιά στην Τυνησία]
Για την παγκόσμια φτώχεια:
“Μου αρέσει να ταξιδεύω, και, μέχρι στιγμής, είχα την τύχη να δω ένα μεγάλο μέρος του κόσμου. Σε ορισμένα μέρη του κόσμου, έχω δει πεινασμένα παιδιά περπατούν στους δρόμους χωρίς παπούτσια. Ανησυχώ πολύ για τα πεινασμένα παιδιά του κόσμου και ελπίζω ότι μπορώ να κάνω κάτι θετικό για να βοηθήσει να ανακουφίσει το πρόβλημα αυτό. “
[1976, συνέντευξη στο περιοδικό Black Stars (μαύρα αστέρια)]
”Έχω πάρει μια γεύση από τη φτώχεια, πάρα πολύ. Όταν πηγαίνω σε μια χώρα -όπως οι Φιλιππίνες ή η Τρινιντάντ και σε άλλες στην Αφρική – θα ήθελα πραγματικά να βγω και να πάω στις φτωχές περιοχές και να μιλήσω με τους ανθρώπους που κάθονται στις μικρές καλύβες τους, τα σπίτια τους από χαρτόνι και να γίνω ένα μαζί τους. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς οι διαφορετικοί άνθρωποι αισθάνονται, ειδικά στο δικό μου τομέα προσπάθειας.”
[1980, εφημερίδα Melody Maker Music ]
Σχετικά με το να μπορείς να δίνεις και να γίνεσαι πιο ευτυχισμένος χάρη σ’αυτό:
“Το να είσαι σε θέση να ανταποδώσεις, ξέρετε, και να βοηθάς άλλους ανθρώπους. Το ίδρυμα «Heal the World Foundation» που έχω δημιουργήσει και βοηθά στην επούλωση των πληγών των παιδιών όλου του κόσμου.
Κάνουμε το Heal LA … έχουμε τρεις πρωταρχικούς στόχους κατά νου: ανοσοποίηση των παιδιών, επίβλεψη, ένα πρόγραμμα Big Sisters, Big πρόγραμμα Brothers, και την εκπαίδευση σχετικά με την κατάχρηση ναρκωτικών.
Και ο (πρώην Πρόεδρος), Τζίμι Κάρτερ έχει συνεργαστεί μαζί μας για να κάνουμε το “Heal Ατλάντα”, και θα πάμε σε κάθε πολιτεία για να διαδώσουμε τη δράση. Έχουμε πάει στο Σεράγεβο, έχουμε πάει σε πολλά μέρη “
[1993 Συνέντευξη τηλεόραση με την Όπρα Γουίνφρι]
Για το φιλανθρωπικό τραγούδι «Τι περισσότερο μπορώ να δώσω» και το σόου που έκανε με μια σειρά από αστέρια στη μνήμη των τρομοκρατικών επιθέσεων στη Νέα Υόρκη το 2001:
«… Δίνεις τον εαυτό σου. Δίνεις το ταλέντο σου, την ικανότητά σου … Το ταλέντο που σου
δόθηκε από τους ουρανούς. Γι ‘αυτό είμαστε εδώ, να φέρουμε την αίσθηση της απόδρασης σε ώρα ανάγκης. Και, εάν είσαι ζωγράφος, ζωγραφίζεις’ αν είσαι γλύπτης, σκαλίζεις’ αν είσαι συγγραφέας, γράφεις? αν είσαι τραγουδοποιός, δίνεις τραγούδια …..
δόθηκε από τους ουρανούς. Γι ‘αυτό είμαστε εδώ, να φέρουμε την αίσθηση της απόδρασης σε ώρα ανάγκης. Και, εάν είσαι ζωγράφος, ζωγραφίζεις’ αν είσαι γλύπτης, σκαλίζεις’ αν είσαι συγγραφέας, γράφεις? αν είσαι τραγουδοποιός, δίνεις τραγούδια …..
Θα δώσει στους ανθρώπους λίγη αγάπη και κάποια ευδαιμονία και κάποια τάση φυγής και, για να δείξεις ότι πραγματικά νοιάζεσαι από την καρδιά σου, να είσαι εκεί γι’αυτούς. Όχι μόνο από απόσταση, αλλά να σας δείχνεις πραγματική φροντίδα.
Ξέρετε, να ταξιδέψετε μίλια μακριά γι’αυτούς. Και αυτό είναι ό,τι έκανα και πολλοί άλλοι που φρόντισαν και βοήθησαν. Και είναι ένα σημαντικό πράγμα ……. Είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι για τον κόσμο. Για να δώσεις κάποια συναισθήματα και λίγη αγάπη και κάποια φροντίδα για εκείνους τους ανθρώπους που στοιβάχτηκαν σε ορφανοτροφείο, ή που, απλώς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, έχασαν τους γονείς τους και τους αγαπημένους τους, ξέρετε; “
[2001 σε απευθείας σύνδεση συνομιλίας ήχου (chat)]
Συντάκτης: Μελ - mjacksontruth.wordpress.com