Σε καταβολή αποζημιώσεων προς τους καταναλωτές για βλάβες των ηλεκτρικών συσκευών που οφείλονται σε διακοπές ρεύματος συμφώνησε η Δ.Ε.Η., ύστερα από παρεμβάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Το ύψος της αποζημίωσης δεν έχει καθοριστεί ακόμη, αλλά, σύμφωνα με τη Ρ.Α.Ε., θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 500 ευρώ ανά συμβάν και καταναλωτή, ενώ η Δ.Ε.Η. έχει προτείνει 300 ευρώ για τις μονοφασικές και 400 ευρώ για τις τριφασικές παροχές.
Σύμφωνα με την αλληλογραφία Δ.Ε.Η. - Ρ.Α.Ε., οι αποζημιώσεις σε περίπτωση τυχαίας διακοπής θα καταβάλλονται με ...
τις εξής προϋποθέσεις:
α) Ο καταναλωτής θα ενημερώνει τη Δ.Ε.Η. για το συμβάν εντός τεσσάρων ημερών και θα υποβάλει σχετική αίτηση.
β) Η Δ.Ε.Η. θα διερευνήσει τις αιτίες της βλάβης και θα παράσχει κάθε σχετικό στοιχείο στον καταναλωτή.
γ) Ο καταναλωτής θα θέσει επί δύο ημέρες, εφόσον του ζητηθούν, τις συσκευές ή τον εξοπλισμό που έχει υποστεί βλάβη στη διάθεση της Δ.Ε.Η. προς έλεγχο, πριν από την επισκευή τους.
δ) Ο καταναλωτής θα υποβάλει στη Δ.Ε.Η., όταν του ζητηθεί, παραστατικό ηλεκτρολογικού συνεργείου, με το οποίο:
- περιγράφεται το είδος κάθε βλάβης και κατά το δυνατόν συσχετίζεται αυτή με ενδεχόμενη υπέρταση, λόγω διακοπής του ουδετέρου του δικτύου Διανομής Χαμηλής Τάσης, βάσει των τεχνικών ευρημάτων και στοιχείων, και
- τεκμηριώνεται το κόστος αποκατάστασης των βλαβών ή αντικατάστασης των συσκευών ή του εξοπλισμού με άλλα παρόμοιων προδιαγραφών, εφόσον κρίνεται οικονομικά ασύμφορη η επισκευή τους.
ε) Ο καταναλωτής θα υπογράψει δήλωση με την οποία θα αποδέχεται ότι η ζημία στις συσκευές ή στον εξοπλισμό του οφείλεται σε τυχαία βλάβη ή αστοχία υλικού του δικτύου της Δ.Ε.Η., και ότι το χρηματικό ποσό που εισπράττει είναι εύλογο και σε απόλυτη αντιστοιχία με τη ζημία την οποία έχει υποστεί
Η Δ.Ε.Η. θα αποφασίζει επί των αιτήσεων καταναλωτών εντός δεκαπέντε ημερών από την υποβολή τους. Στην περίπτωση αποδοχής της αίτησης, η Δ.Ε.Η. θα καταβάλει την αποζημίωση σε διάστημα ενός μήνα από την απόφαση επί της αίτησης.
Η Δ.Ε.Η. καταβάλλει ήδη αποζημιώσεις, αλλά μόνο στις περιπτώσεις που οι ζημιές οφείλονται σε λάθη εργαζομένων της ίδιας ή εργολάβων που εργάζονται για λογαριασμό της. Το 2007, η Δ.Ε.Η. κατέβαλε μετά από εξωδικαστικό συμβιβασμό αποζημιώσεις ύψους 25.000 ευρώ σε 46 καταναλωτές και το 2008 άλλα 65.000 ευρώ σε 122 καταναλωτές. Δεν δίνει ως τώρα αποζημιώσεις για ζημιές σε συσκευές που οφείλονται σε βλάβες του δικτύου από ανωτέρα βία (π.χ. πτώση δέντρων στα δίκτυα), σε αστοχία υλικού, σε βλάβες υπόγειων καλωδίων.
Σύμφωνα με τη δημόσια επιχείρηση, οι περισσότερες ζημιές σε συσκευές και εξοπλισμό καταναλωτών οφείλονται σε διακοπή του ουδέτερου αγωγού, που προκαλεί υπέρταση και εκτιμώνται σε «λίγες εκατοντάδες» κάθε χρόνο.
Η Δ.Ε.Η. συνιστά ήδη (και με μηνύματα στους λογαριασμούς) στους καταναλωτές να τοποθετούν διατάξεις προστασίας των συσκευών τους από τέτοια επεισόδια και υποστηρίζει ότι το ύψος της αποζημίωσης πρέπει να αντιστοιχεί στο κόστος εγκατάστασης αυτών των διατάξεων.
Πηγή: Zougla.gr